In Fase 2 gaan de leerlingen in gesprek over het verschil tussen religie, godsdienst en levensbeschouwing. Daarna onderzoeken ze hoe religies over Nederland en over de wereld zijn verspreid. Vanuit dit onderzoek maken de leerlingen een keuze voor een gebedshuis dat ze graag willen bezoeken. De voorkeur gaat hierbij uit naar een gebedshuis dat zich niet bevindt in de eigen buurt en de leerlingen juist laat kennismaken met een voor hen onbekende religie.
|
Doen |
Downloads & Digibord |
Stap 1 |
Opdracht 1: Levensbeschouwing, religie en godsdienst Opdracht 2: Religie/levensbeschouwing en politiek |
Onderzoeksblad 3: Wat is geloof? Digibord Fase 2 – stap 1 Onderzoeksblad 4: Levensbeschouwing, religie en politiek |
Stap 2 |
Leesteksten 2: - Religie in Nederland en in de wereld Opdracht 3a: Religie in Nederland in kaart Opdracht 3b: Religies per provincie Extra: Religieuze kaart van Nederland uit 1849 |
Leesteksten 2 Onderzoeksblad 5: Religie in Nederland in kaart Digibord Fase 2 – stap 2A Onderzoeksblad 6: Religies per provincie Digibord Fase 2 – stap 2B Digibord Fase 2 – stap 2C |
Stap 3 |
Opdracht 4: Religie in de wereld in kaart Extra: Religies binnen een werelddeel Extra: Migratie en historie |
Onderzoeksblad 7: Religie in de wereld in kaart Onderzoeksblad 8: Religieuze kaart van de wereld Digibord Fase 2 – stap 3A Onderzoeksblad 9: Migratie en historie Digibord Fase 2 – stap 3B |
Stap 4
|
Keuze gebedshuis Opdracht 5: Google Maps Opdracht 6. Top 3 gebedshuizen! |
Digibord Fase 2 – stap 4 Onderzoeksblad 10: Waar willen we naartoe? |